© www.automuseumpje.nl 2024
Scroll naar beneden voor meer berichten. Onderaan de pagina kunt u verder of terug met <<vorige of >>volgende. Zoeken kan in de Index of via de zoekbalk.
Het spandoek wat onlangs is opgehangen in de werkplaats heb ik uiteindelijk weer te danken aan de fotoreportage waarvoor ik de Jeep twee uur verhuurd had. Ik moest hiervoor eind 2016 naar Nuenen maar daarvoor kon hij mooi op de eigen oprijtruck. En dan zijn er nog steeds mensen die denken dat mijn leven saai is.
0 Opmerkingen
Onbetwist de auto met de laagste kilometerstand uit de verzameling. Autoweek liefhebber gezocht maakte er een item over, ik las het en hapte toe. De man die hem nieuw kocht heeft deze 29 jaar gehad.
Ik zeg het vaker maar, de GSI’s en GTI’s Turbo’s en noem ze allemaal maar op die worden vanzelf wel bewaard. De gewone huis tuin en keuken auto’s niet en dat is jammer, en aan de andere kant heb ik ook nooit behoefte gehad om te doen wat iedereen doet. Ik ben altijd mijn eigen gang gegaan. De Astra F kom je soms nog tegen in het straatbeeld, maar de station is inmiddels al zeldzaam geworden. Deze is een 1.4i Young en heeft hier en daar wel wat aandacht nodig maar is verder kneiterhard en staat lekker droog in de hoek stof te happen. Over de Alto uit Zwijndrecht al geruime tijd niets meer gepost. Er is wel een en ander aan gebeurd maar heb er totaal geen haast mee. Ik zat van de week lekker in een van de leren stoelen en had hem mooi in beeld!
Een van de redenen dat ik er weinig over verteld heb is omdat ik domweg weinig foto’s heb en probeer te voorkomen steeds dezelfde plaatjes te gebruiken. Deze is inmiddels ook alweer ruim 2,5 jaar in de verzameling en staat netjes aan de druppelaar via een weekschakelaar zodat ze niet dag en nacht aan de lader staan en dat gaat prima zo. Twee middagen in de week is ruim voldoende voor het hele spul. Deze Alto uit 1996 kreeg ik gedoneerd van de eerste eigenaresse en heeft iets van 67.000 kilometer op de teller staan Het kantoortje van opa is klaar. De schappen zijn gemonteerd inclusief feestverlichting want als je dan toch bezig bent! Het is wat ik ervan verwacht had en hoe ik het in mijn hoofd had zitten. Voorlopig plek zat voor de miniaturen. Het Gispen buro is van mijn vader geweest tot 1985. Sindsdien stond deze op mijn slaapkamer totdat ik in 2014 mijn slaapkamer heb laten renoveren en toen is deze op onze zolder beland waar we hem afgelopen vrijdag vandaan hebben getoverd. De burostoel is letterlijk van opa van Burik geweest. Hij had net als mijn oudste broer de ziekte MS en toen hij steeds slechter werd hebben ze deze omgebouwd tot postoel. Ik ken de stoel niet anders dan normale stoel maar mijn vader heeft mij dit vaak verteld. Begin jaren ‘90 hadden we een chauffeur die de handel ophaalde of wegbracht met de groene platen en die had als liefhebberij meubels restaureren. Hij heeft deze destijds opnieuw gerestaureerd en dat heeft hij keurig gedaan want het ziet er nog steeds goed en origineel uit. En de twee leren stoelen voor het andere kantoor is weer een verhaal op zichzelf. Het was mij een doorn in het oog zo’n bende dat het daar was geworden en wees gerust, ik heb het zelf gedaan! Er stond een stoel en een achterbank uit een Fiat Ducato. Stoel zat best aardig, bankje veel te laag en daar ga je toch niet met 4 man op zitten dus lag hij steeds vol rotzooi. Mijn vader kocht pakweg 23 jaar geleden op een faillissementsveiling meubilair. En als hij naar een veiling ging dan kocht hij niks of heel veel. Ik ging erheen met een Mercedes Actros demo van de Mercedes dealer uit Hilversum, zij regelden de trailer en die zat vol! Er zwerven hier in huis nog altijd nieuwe ongebruikte banken en stoelen waaronder deze. De zit was vrij laag en de pootjes erg magertjes uitgevoerd, een brak al af met het verplaatsen. Verder mooi degelijk spul! Met dikke planken zijn ze nu 10 centimeter hoger dan oorspronkelijk en dat is een perfecte hoogte. Planken een keer schilderen in grijs of geel en dan kunnen we dat ook afvinken. En dan hebben we de borden en spandoek in frame nog. Dat hangt nu ook. De drie oranje reflecterende borden hangen hoog aan de muur achterin de werkplaats bij de brug, hier kan het zonlicht er mooi mee spelen. Verkeersborden komen uit de States en zijn 125 x 125 dus best formaat. Als laatste het reclamedoek van Wolky met onze Jeep. Deze is inclusief frame 170 x 170 en kreeg ik vorig jaar zomer gedoneerd van een schoenenzaak aan de Duitse grens bij Winterswijk. Al met al dus erg druk geweest en ontzettend blij met de hulp die ik met alles heb gehad. Morgen doe ik lekker rustig aan.
De drie Starlets, netjes op rij voor ons pand. De foto is gemaakt voor Toyota Nederland die er een reportage over had gemaakt, overigens ook alweer bijna 2,5 jaar geleden!
Tussen de oudste en nieuwste zit 10 jaar, allemaal met een eigen karakter. En nee naast de P7, P8 en de P9 heb ik niet de ambitie om er een P6 bij te zoeken maar dat zegt bij mij ook niet alles want je weet nooit wat er op je pad komt. Opruimen is hier soms net carcheologie! Een paar jaar geleden was ik al voorzichtig begonnen met het kantoortje leegruimen en zo ook een schap vol gevarendriehoeken. Een paar trokken mijn aandacht omdat ze hetzelfde waren, erg compact en identiek aan elkaar. Ze bleken afkomstig van Mourik Groot-Ammers, de naam Mourik N.V. was op de achterkant ingestanst. Wijzelf zijn in 1971 een N.V. geworden en ik schat dit materiaal ook ergens uit de jaren ‘70. Ze liggen nu in de Jeep en Besteleend.
De laatste tijd ben ik meer bezig geweest met de miniaturen dan de 1:1 verzameling, mede door het gebrek aan energie en dan is dat kleine grut wel net zo handig. Maar uiteraard staan ze er nog allemaal met hun eigen verhaal en emotie. De Besteleend sterk verbonden met het bedrijf en de Commodore staat voor familie. Beide sinds 1969 in ons bezit, de Besteleend net een paar weken eerder. En zo hebben ze allemaal hun eigen verhaal en ik zit vol met plannen, die moeten dan wel weer vertaald worden naar uitvoeren maar ook dat komt goed!
Haast iconisch is dit drietal. Welk jochie van mijn generatie heeft niet aan zijn moeder gevraagd om de spaarpunten te bewaren? Mijn moeder spaarde ze ook op in een emmertje (Weer een hele emmer Ja) En gatver, wat gingen die uitgeknipte zegels ranzig stinken! Ik heb wel iets gehad van de zegels maar deze niet. De autotransporter kreeg ik een tijd terug van een goede vriend gedoneerd. En ja die kwam ook van Remia getuige de stickers op de trailer. Ik mis hier een asje van met rode velg maar die kom ik te zijner tijd wel een keer tegen. Die met gesloten trailer en tankwagen stonden maandag als paar te koop op Marktplaats voor €12,50. En die getallen passen mij beter. Ze staan ook als enkel exemplaar voor prijzen van €25,- tot €80 in mint conditie. Ik vermoed dat Lion car ze geproduceerd heeft eind jaren ‘60 tot eind jaren ‘70. Alleen Tekno bouwde ze zo zwaar als Lion car. Lion car bouwt ze nog steeds oerdegelijk en Tekno is meer plastic geworden van wat ik gezien en gevoeld heb. Van mij mag er zo nu en dan best wat tussen staan in goed bespeelde staat als dit drietal. En inmiddels zijn de 10 legplanken meerdere keren in de blanke lak gezet. Op maat waren ze al dus we kunnen langzaam weer verder pionieren.
|
Index
Alles
Archief
April 2025
|