© www.automuseumpje.nl 2024
Scroll naar beneden voor meer berichten. Onderaan de pagina kunt u verder of terug met <<vorige of >>volgende. Zoeken kan in de Index of via de zoekbalk.
|
10 jaar geleden ergens halverwege de restauratie van de Kever. Letterlijk alles was gedemonteerd toen ik deze twee jaar daarvoor gedoneerd kreeg van onze accountant die ging emigreren naar Frankrijk. De Kever is letterlijk 50 jaar in zijn familie geweest dus hij wou dat deze goed terecht kwam. Onze monteur Willy had het chassis met complete aandrijving klaargemaakt en al het laswerk van de koets. Daarna heeft deze ruim een jaar bij de spuiter gestaan en op deze foto’s kwam hij daar net van terug.
In de tussentijd hadden we het contract met Willy niet meer verlengd omdat er steeds minder werk voor hem was. In de Keverwereld is veel kennis en ik heb later veel hulp gehad met de opbouw. Voorjaar 2016 was hij af!
0 Opmerkingen
1250 Facebookvolgers waarvoor dank! Ik probeer om de paar dagen iets te vertellen over de verzameling en ons familiebedrijf dat 100 jaar bestaat en daarmee automatisch ook over mezelf, want dat loopt hier dwars door elkaar heen.
Mensen hebben wel eens tegen moeder gezegd dat ik zo leuk kan vertellen. Zij begon dan te lachen en gaf als antwoord "Hij ouwehoert zijn hele leven al over auto’s". Ze vind het hier soms ook meer op een praathuis lijken dan een autobedrijf. Op aanloop zit ik niet te wachten, want daar kan ik niet meer tegen na twee beroertes. De mensen die hier wel over de vloer komen kennen mij, ik hen en ze accepteren het als het mij niet uitkomt. Geniet van de verhalen want ik vertel ze met plezier en trots! Bij logisch en vanzelfsprekend heb ik altijd de eigenschap om precies wat anders te doen. Volgens mij hebben ze de afgelopen week wel 20 keer gevraagd: "Jij gaat zeker ook naar Voorst op Wielen?" Vanmorgenvroeg nog tijdens mijn ochtendwandeling en geloof het of niet, maar toen ik al lang en breed thuis was en ik mijn avondwandeling deed vroeg een kennis het nog een keer. "Jij bent zeker in Voorst geweest vandaag?" En eerlijk is eerlijk, Voorst zit tijdens het optrekken ergens tussen de 2e en 3e versnelling met koude motor! Ik had helemaal geen evenement in de planning staan, want ik zou een betaalde klus doen voor een goede vriend waar ik soms bijspring. Die belde vrijdagmorgen met de mededeling "We gaan even een flexibiliteitstest doen, want het gaat niet door zondag". De test heb ik glansrijk doorstaan want ik hoefde niets te doen. Sinds 2018 of 2019 rijd ik vaak als gastrijder mee bij Klassiek Mechaniek Zeeland en dus toog ik vanmorgen naar Uden om vandaar een mooie rit te rijden in de Starlet.
Ik was alleen want tante Tonny dorst het niet aan vanwege de hitte, maar dat viel achteraf best mee. Rijdend met de ramen open ging het prima ( ja de grap arko ken ik). De mensen in de groene Kever cabrio vroeg ik of ze mij op sleeptouw konden nemen, want lezen onder het rijden gaat bij deze jongen niet gebeuren, althans niet zonder onzichtbare schades of erger. Dank voor het mogen volgen en de gezelligheid! Ik heb een heerlijke dag gehad en bij het eindpunt stond ik op het punt om weg te rijden naar huis kwam er een man bij mijn portier staan. "Is dat tegenwoordig ook al een oldtimer?", vroeg hij behoorlijk denigrerend. Beste man, plak er een label aan waar u zich prettig bij voelt. "Zo oud is dit toch nog niet?" Nee klopt deze is nog maar 38 jaar oud dus dat valt reuze mee! "Oh, dus over twee jaar pas een oldtimer en wegenbelastingvrij?" Ja die €55,- die ik daarvoor nog jaarlijks moet betalen is niet te doen. "Maar geen oldtimer!" Nogmaals hang er een label aan waar u zich prettig bij voelt het is mij om het even. Maar uit ervaring weet ik dat types als u met een dikke tampeloeres bij een eend staan te kwijlen uit 90-91. "Nou goede reis naar Apeldoorn en ik hoop voor u dat uw Starlet onderweg niet kapot gaat!!" Kijk, dan besef je dat je pas echt met een kenner te maken hebt. Ik geniet van zulke dagen en zelfs van de zinloze gesprekken, het is maar net hoe je ermee omgaat De Caprice Classic Landau coupe van pa tijdens de oldtimerdag in Alphen a/d Rijn. Daar ga ik inmiddels ook alweer een aantal jaren trouw heen. Samen met de Opel Commodore de ideale auto om wat verder weg mee te rijden over de snelweg en ik hou soms wel van tradities. Pa kocht deze in september 1979 slechts 1 jaar en 1 maand jong. Geen idee hoeveel deze toen had gedraaid, maar er staat nu 56.000 miles op de teller. Bij stom toeval kwam ik er in 2019 achter dat de vader van Frans van Seumeren de man was die hem nieuw had gekocht bij Hessing in de Bilt. De mannen achter Mammoet transport en momenteel eigenaar van FC Utrecht. Ik heb een leuk gesprek met hem gehad aan de telefoon wat 40 jaar na dato ook voor hem een bijzondere gewaarwording zal zijn geweest.
De oldtimerdagen afgelopen weekend weer achter de rug. We hebben ons geweldig vermaakt. Zaterdag samen met moeder in de Polo naar Lexmond en zondag in de Commodore naar Lelystad gezellig met tante Tonny. De Commodore is wel de aangewezen auto om daar te laten zien, want er is altijd enorm veel liefhebberij voor. Meestal de herinneringen die de mensen dan vertellen wat ze met het model hebben en bewondering voor het verhaal achter deze auto dat spreekt de mensen enorm aan.
Maar dat ik zaterdag met de Polo op pad ben drukt de feestvreugde wat betreft voertuigkeuze op geen enkele manier, want ook hiermee heb ik schik. Bovendien hadden we die dag ruim 300 kilometer gereden en vergeleken met het verbruik met de Opel scheelt dat op die dag een tientje of vijf aan brandstof Eerdaags het spul maar fatsoenlijk op de plek zetten. Tijdens de oldtimerdag Ederveen zijn tante Tonny en ik op de kiekeboe gezet in de Besteleend. Afgelopen maandag waren we ermee in Lienden en toen zette ik hem op 68.000 kilometer, wat inhoudt dat ik er in 12 jaar tijd 17.500 kilometer mee heb gereden. Het blijft een fantastische auto en de pret is er altijd, maar neem van mij aan dat het met mijn lengte en postuur echt werken is! En toch zou ik het voor geen goud willen missen.
Uit het familiealbum van de familie Bouwman kwamen onlangs deze twee foto’s van de Polo Steilheck boven water. Het jaartal hebben ze er niet bij vermeld, maar ik schat ergens halverwege de jaren negentig. Dank voor de foto’s! De familie Bouwman heeft 25 jaar met de Steilheck gereden vanaf 1991. Veelal woon- werkverkeer en later Manusje van alles. Bizar dat ik hem ook alweer 9 jaar heb waarvan 7 jaar rijdend.
Hemelvaartsdag was ik met de Commodore in Aalten,de zaterdag erop in Culemborg en volgende week zondag mag hij weer schitteren in Lelystad tijdens de Nationale Oldtimerdag, verder was deze al maandenlang de stal niet uitgeweest. Zelf maak ik zelden of nooit foto’s en als ik het doe is het een foto als ik op de plek sta van de auto waar ik mee ben. Tijdens de evenementen in de eerste jaren maakte ik honderden foto’s en merkte dat ik er toch niks mee deed. Ik ben van mening dat je moet genieten in het moment en vergeet het meestal bovendien. Bovendien maak ik ze erg statisch omdat ik mij dat zo aangeleerd heb bij het vastleggen van de handelsvoorraad dus weinig tot geen variatie want dat geeft een rustiger beeld op je website.
Martijn van Well die kan het wel. Hij schoot dit mooie plaatje een jaar of 3 geleden in Lelystad. De allereerste reportage met onze Besteleend in de Citroexpert kwam ook uit zijn koker inclusief verhaal. Man staat voor mij in de top drie wat betreft fotografie in oldtimerland. Een mooi voorbeeld van wat Marcel Falk kan met glas polijsten. Voor mij heeft hij de voorruiten van de Scorpio en Kever gedaan.
Deze Lion Car Daf 2800-3300 trekker oplegger zat in een partij miniaturen die mij gegund werden. Hier hebben heel wat uren werk ingezeten om in de bedrijfskleuren te zetten. Let wel alles met de hand geschilderd inclusief de belettering en het geheel is ontzettend knap gedaan. Het bedrijf zal allang niet meer bestaan en dan denk je, hoe komt zoiets weer op de markt terecht. Ik gok uit een nalatenschap waarin de erfgenamen niks met de historie hebben, zoiets zal het vast zijn geweest.
Voor de beeldvorming de combinatie was zoals de gesloten oplegger links en de trekker rechts op de laatste foto. Over de miniaturen is ook altijd wel wat te vertellen en ik zal er een in de maand uitlichten voor de variatie |
Index
Alles
Archief
Januari 2026
|