© www.automuseumpje.nl 2024
Scroll naar beneden voor meer berichten. Onderaan de pagina kunt u verder of terug met <<vorige of >>volgende. Zoeken kan in de Index of via de zoekbalk.
Onbewust had ik drie oudjes van pa op rij gepost, dus dan sluiten we maar af met de Commodore. Daar doe ik altijd wel iemand een plezier mee.
0 Opmerkingen
We hadden er al een paar een halve eeuw in ons bezit en vanaf vandaag hoort onze Jeep daar ook bij, getuige de inkoopfactuur. Pa kocht hem in een partij bij Mourik, een naam die aan onze geschiedenis en in herinneringen kleeft. De Jeep werd in de hoek gezet en kwam daar pas 39 jaar later uit. Eén van de redenen was dat hij last had van overmatige olielekkage. Een andere reden was dat ik en mijn twee broers allemaal een auto zouden krijgen wanneer we op onze 18e verjaardag nog nooit gerookt hadden. Deze zou naar mijn oudste broer zijn gegaan. Voor de andere broer een Land Rover 88 pick-up die ook op deze factuur vermeld staat. En voor mij de welbekende Opel Commodore, dus die was zo gek nog niet als laatste keuze! Beide broers rookten al op vroege leeftijd en een ieder die mijn vader heeft gekend weet dat nee nee was en ja ja! Die man was ontzettend resoluut en recht door zee, dus beide broers konden fluiten naar de auto’s. In 2013 trokken we hem uit de hoek na eerst uit te hebben gegraven. Alleen technisch klaargemaakt en uiterlijk zo min mogelijk aan gedaan, de huif ging gelijk in de container en het frame daarvoor opgeborgen. Het is toch een mooi weer auto geworden en heb er sindsdien iets van 4.000 kilometer bijgereden.
Al een tijdje niks over geschreven over de Caprice van pa. En toch is er altijd genoeg over te vertellen. Voluit is het de Chevrolet Caprice Classic Landau coupe. Pa kocht hem al in 1979 slechts 1 jaar oud. Ongerestaureerd en net geen 56.000 miles met een heerlijke 4.1 liter 6 cilinder in lijn motor. Ik heb er filmpjes van staan op mijn YouTube kanaal en zit op een Facebookgroep voor veelal Amerikaanse eigenaren van deze coupes en bij het minst geringste vragen ze of hij te koop is. Hier in Nederland is hij al zeldzaam maar in de US hebben ze nooit gehoord van een 6 cilinder zonder airco. Mijn antwoord moge duidelijk zijn. Ondanks dat hij 5.39 meter lang is en 1645 kilo weegt, is het serieus een downsize model. Het waren de jaren van de oliecrisis! Als de garage waar hij al die jaren in staat 2 centimeter korter was geweest of de Caprice langer dan weet ik niet of hij het hier 45 jaar lang had overleefd. Nu heeft hij nooit in de weg gestaan. Met de grote 3D achterruit zijn ze gebouwd van 1977 tot en met 1979. Daarna zijn ze nog gebouwd tot ik meen 1985, maar dan hadden ze de kleine vlakke achterruit van de sedan, maar deze is gewoon veel beter in zijn proporties, en mooier!
Fijne feestdagen allemaal. Dank voor de alle hulp, donaties, de vele positieve reacties en de gezelligheid.
Onze AK350 besteleend, voormalig serviceauto van ons bedrijf en dienst gedaan tot 1988. Weggezet en letterlijk 20 jaar uit beeld geweest maar nooit verdwenen. Ik herinner mij in die jaren een goede klant van ons die geregeld onderdelen kwam halen. "Van Burik, verkoop me die besteleend" en dat was keer op keer dat pa nee als antwoord gaf. Mijn vader werd zo narrig dat hij de man vertelde dat als hij erover door bleef zeuren hij in het vervolg niet meer welkom was.
Onvoorstelbaar dat we deze al 55 jaar in bezit hebben! De Polo steilheck heb ik inmiddels bijna 9 jaar in bezit en is sinds 2018 weer in volle glorie hersteld. Als ik dan zei dat ik bezig was om een oude Polo te restaureren, dan kreeg ik vaak de reactie "Een G40 zeker?". Nee een basic Polo met de 1050cc motor. Heerlijk onverprutst en keihard! Deze had toen slechts 138.000 kilometer gereden waarvan 25 jaar bij de tweede eigenaar waar ik hem van kocht. Het was ongeveer 3x het budget wat ik van plan was, maar daar staat nu wel een topstuk tegenover. Ik ben gewoon te perfectionistisch en heb de schurft aan half werk. Dat was mijn vader ook en zo hebben we altijd gehandeld en daar kan ik prima mee leven.
Weer vrijwel alles geel en nee, ik doe het er niet om. De Hanomag Henschel Adac testdienst van Siku schat ik eind jaren ‘60 begin ‘70 en is een ontzettend leuk en compleet ding! De Ford Transcontinental combi van Matchbox kwam vandaag ook per post en verkeert in een zeldzaam mooie staat. De Jeep kreeg ik gedoneerd van Henri en die gaat binnenkort naar de beletteraar, de oranje Unimog kreeg ik ook van hem. Kortom: ik ben lekker bezig en vermaak mij prima.
Een beetje van mezelf en een beetje van Marktplaats. Vier pakketjes vandaag ontvangen en uitgepakt. Lang geleden dat ik pakjesavond gevierd heb al is het kleine ventje in mij nooit verdwenen. En dat hoofdzakelijk geel is bij mij nooit toeval!
De enige die momenteel in de overgangsregeling zit is de Starlet P7 en dan mag je drie wintermaanden de weg niet op tegen een gereduceerd wegenbelastingtarief. Ik blijf erbij wat een fijne auto dit is, alles klopt en niets rammelt. Genieten van de eenvoud en kwaliteit. Op evenementen lopen er ook altijd veel mensen omheen en krijg ik veel aanspraak. Wat ik begrepen heb is dit het laatste model van Toyota met contactpuntjes en die mogen deze winter wel weer vervangen worden, samen met een gillende V snaar. Dat soort dingen heb ik voor reserve altijd bij me in de kofferbak voor geval van nood. Zelf ben ik daar niet handig in maar er is altijd wel iemand in de buurt en anders de Wegenwacht.
Met een beetje geluk zijn de Lancia Y10 en de Renault 5 bestel aan het begin van het nieuwe seizoen ook klaar en die zitten dan tot 2026 tevens in de overgangsregeling, heb ik tenminste een beetje keuze en gaan we hopelijk weer genieten van een mooi seizoen. Foto: Dennis van Loenhout namens Toyota Nederland |
Index
Alles
Archief
December 2024
|