© www.automuseumpje.nl 2024
Scroll naar beneden voor meer berichten. Onderaan de pagina kunt u verder of terug met <<vorige of >>volgende. Zoeken kan in de Index of via de zoekbalk.
De laatste Magirus Deutz 156 verlaat de Spoorstraat rond 1995. Samen met een Henschel H261 gaat hij terug naar de eerste eigenaar Mourik uit Groot-Ammers. Beide worden compleet gerestaureerd en komen in het Mourik museum te staan.
0 Opmerkingen
1984. Onze monteurs Steven Pas en Joop Oosterwijk bij de Mercedes-Benz 1719 met kraan, gekocht in Apeldoorn bij de HWZ en nieuw gespoten verkocht aan een transporteur uit Haarlem.
Op deze foto uit 1990 zien we Peter voor zijn tweede auto staan; een Nissan Cherry uit 1982 met het kenteken BF-58-DP. De Mitsubishi Galant met het kenteken GN-52-BP was één van de eerste auto's die na de val van de Muur naar Oost-Europa verdween. Naar Bulgarije om precies te zijn. De man wist ons te vinden omdat hij vanuit de trein ons bedrijf zag.
In 1985 kochten wij uit een faillissement een partij van 17 jonge bestelwagens en een Volvo truck met kraan van een bouwbedrijf. Deze hadden allemaal uitzonderlijk weinig kilometers gedraaid en waren in staat van nieuw. De rode Magirus 156 die tegen de garagemuur staat is de laatste die van voor tot achter compleet gerenoveerd is verkocht. Deze Mercedes-Benz 307D kwam uit 1982 en was met 15.000 kilometer nog als nieuw. De Peugeot 305 GLD was, na Mercedes-Benz, één van de eerste personenauto's met een dieselmotor. Niet vooruit te branden maar wel ongelofelijk zuinig voor die tijd. Hier hebben wij jarenlang mee gereden. Links een Ford Transit uit 1982, daarnaast de oude types Mercedes-Benz. Destijds moderne auto's.
1973. Uit de USA kwam een exportorder voor 5 betonmixers voor bouwbedrijf Morrison Knudson uit Idaho. In Koudekerk aan den Rijn werden ze gevonden bij GAVAKO. In de nieuwe kleuren geel met bruin werden ze verscheept via de havens van Rotterdam naar Blida Algerije. Op de foto's één van de Magirussen met Peter achter het stuur. Het is jaren terug, maar hij weet het zich nog te herinneren. Meerdere keren is Steven naar Rotterdam gereden om ze in de Haven af te leveren. Dit werd spannend, want er was staking bij de stuwadoors, die de schepen moesten laden. Gelukkig is dit goed gegaan en vertrok het schip met alle betonmixers aan boord.
De Magirus Deutz 156 is een truck waarvan wij er naar schatting 200 gehad hebben. Deze foto is gemaakt in de jaren '70. Nieuw gespoten en nog niet voorzien van een kieper. De importeur Motorkracht gaf 6 maanden garantie op een nieuwe. Wij 1 jaar op een gebruikte. Rechts staat een busje van Wasserij De Hoef uit Heerde, waarschijnlijk een Henschel of een Mercedes.
De huidige eigenaar Peter in zijn eerste auto, lang voordat hij wist wat hij later wilde worden. Op de achtergrond een Citroën besteleend type AK350. We hebben hem nog steeds en zijn er zuinig op.
1934. Cees achter het stuur van wat mogelijk een Graham was. Dezelfde auto. Nu met Cees aan de hand van moeder Berendina en een onbekende dame achter het stuur. Op de achtergrond de plek waar nu de werkplaats staat, die gebouwd is in 1964.
In 1932 kocht Albertus van Burik op een veiling het voormalige koetshuis van de ANZA, de Apeldoornse nettenfabriek van Von Zeppelin. Destijds stonden hier de paarden en de koetsen van de directie. De koetsier woonde in het huis op nummer 37. De foto is ergens rond 1934 genomen met Albertus en de kleine Kees op de foto. De tekst 'Anno 1912' staat nog steeds op het pand.
Omstreeks 1934. De kleine Cees op de treeplank en de motorkap van een Opel. Deze Opel is vermoedelijk uit 1932 en was toen dus bijna nieuw. De kentekenplaat was destijds een provinciaal nummer. De M stond voor Gelderland. Op de achtergrond het huis aan de Spoorstraat 37. Het huis is lang geleden verdwenen, het huisnummer echter niet.
1966. De werkplaats met daarin onder andere een REO en een VW kever. Deze was nieuw gekocht in 1965. Op de voorgrond de kleine Bert.
Cees van Burik poseert in 1964 bij een GMC truck. Deze werden in grote aantallen gekocht bij het Amerikaanse leger. De originele benzinemotor werd vervangen door een nieuwe DAF Diesel. Daarna werd de truck voorzien van een Nederlandse wagenmakerscabine. Wij lieten dit door Van Dijk in Lunteren doen. Dezelfde truck gezien van de achterkant. De driezijdige kieper was ook nieuw opgebouwd, geleverd door Netam Zutphen. Aan de overkant van het spoor ziet u het gebouw waar jarenlang Van Gend en Loos heeft gezeten. Het pand staat er nog en we kijken er nog steeds op uit. Nu is er het transportbedrijf Jan Zevenhuizen gevestigd.
Een 64-er Chevrolet Impala voor de werkplaats. Deze auto is jaren in ons bezit geweest. Mocht de achtergrond u bekend voorkomen, dan klopt dat. Hier worden nu de bedrijfswagens op de foto gezet. Dezelfde Chevrolet, maar nu in kleur. Binnen in de werkplaats is een Volkswagen Transporter T2 met het opschrift Jumbo. We weten daar echter niet meer over te vertellen.
Albert van Burik was de grondlegger van ons bedrijf. Hier poseert hij aan de Spoorstraat bij zijn Chevrolet, ergens in de jaren '50.
Ons oude woonhuis aan de Spoorstraat 37 waar ik ook geboren ben. Gezien de bouwmaterialen die er liggen is het jaar 1975/1976 geweest want dat was voor het nieuwe woonhuis. De Opel Commodore Coupe is dezelfde die wij nog altijd in ons bezit hebben, maar nu weer in de oorspronkelijke groene kleur. De gele trucks waren allemaal ex Mourik Groot Ammers waar pa standaard heel veel van kocht. Soms ook personenauto’s en daar werd niet extra voor gereden. Achterklep van de kiepbak eraf en via een hefbrug in de werkplaats aldaar werden ze erin gereden. Eenmaal thuis waren er hele lange houten oprijplaten beschikbaar, en die liggen nog steeds ergens als ik mij niet vergis.
Ik, een jaar of 30 terug bij mijn auto van de zaak. Een '88-er Toyota Camry 2.0TD stationwagon. We kochten hem bij Toyota dealer Polderman in Rotterdam met 120.000 kilometer in december 1990 om vervolgens net zo lang door te rijden tot er 688.000 kilometer op de teller stond. Hij is voor de export weggegaan in 2002. Dit is de enige auto waarvan ik zeg die had ik moeten bewaren. Ik had al een voorkeurvoor Toyota en door deze Camry is de liefde voor dit merk alleen maar groter geworden.
Ergens halverwege de jaren '80 heb ik deze 2 Daf's AZ1900 op de foto gezet. Het was vroeg in de morgen en de dauw gaf een mooi beeld. Het waren de laatste en stonden op het punt om door Dick van Dam op te worden gehaald. De vorige eigenaar was Mourik Groot Ammers waar wij honderden trucks, busjes en auto’s van hebben gehad
Een luchtfoto uit de oude doos. Zowel ons nieuwe huis als de oude staan naast elkaar. Op de plek van ons oude woonhuis is nu de inrit naar de ondergrondse garage. In die tijd veel handel van Mourik, Daf en Magirus Deutz veelal. Daar zal ongetwijfeld mijn voorliefde voor de gele kleur vandaan komen, ook al is het voor de handel een rotkleur. Als jochie vond ik het prachtig wanneer ik met pa meemocht naar Groot Ammers handel halen.
Een '88-er Fiat Ducato kort/hoog. Deze zal toen een jaar of 5 oud zijn geweest. We hebben er een flink aantal van dit bedrijf gehad via de Fiat dealer. VB kenteken weet ik nog steeds dat dit 88 is. Maar vraag me niet naar de kentekens van vandaag de dag. Ik ben het spoor bijster en het boeit mij ook niet meer. De Toyota Carina 2 was van onze monteur, een 89er 2.0D met kenteken TZ-16-TF die heeft er 17 jaar mee gereden!! En de witte Golf was een 1.6D van onze oproepchauffeur. Of hij stapte op de trein met de groene platen onder zijn armen, of hij reed met mij mee om ter plekke in de verse handelswaar te stappen en terug naar Apeldoorn te rijden of wegbrengen.
Vader Cees was hier een jaar of 18 en staat bij een GMC, rond 1950. Deze werden bij ons in eigen beheer compleet omgebouwd. Trucks werden voorzien van een fabrieksnieuwe Daf 100pk diesel. Dan gingen ze naar van Dijk in Lunteren voor een wagenmakers cabine en vervolgens naar de Netan in Zutphen die er een nieuwe driezijdige kieper op ging bouwen.
1985, vader had op de veiling 17 jong gebruikte bestelauto's plus een Volvo truck gekocht. Het zou het begin worden van de omschakeling van het verhandelen van lichte bedrijfswagens in plaats van hoofdzakelijk kiepers.
Een foto uit 1997 van de laatste Magirus-Deutz 156D die ons bedrijf verliet. Retour afzender Groot-Ammers. Mourik om precies te zijn. Deze zou worden toegevoegd aan de eigen collectie in hun museum. Nieuwe directie besloot anders en ruimde alles op. Deze vertrok naar Jac Caron in Oosterhout en behoort tot de dag van vandaag in hun collectie. De foto’s daarvan ken ik. Wel jammer trouwens van die vent op deze foto die zo nodig in beeld moest.
Vandaag, 28 februari, is het de sterfdag van opa Cor Schippers die zijn garagebedrijf in Ugchelen had. Hij overleed in 1958 op slechts 42 jarige leeftijd, dus vandaag even een klein eerbetoon aan hem. Moeder kan zich herinneren dat ze als klein meisje samen met haar vader onderdelen ging halen bij opa van Burik, een jaar of 70 geleden. Inmiddels woont zij hier ook alweer 60 jaar aan de Spoorstraat.
Mijn vader Cees (rechts) bij of beter gezegd op zijn Opel Kapitän begin vijftiger jaren. Dit was onmiskenbaar zijn auto. M2960 was zijn provinciale nummer, waarbij de M voor Gelderland stond. Ik heb zijn nummerbord nog op kantoor hangen. Pa had destijds altijd zijn spotlicht en het frame met schildjes op zijn auto’s. En ook die zijn bewaard gebleven, zelfs een nieuwe spotlicht in de doos voor reserve. De andere 2 heren waren vrienden. Geen idee wie de middelste was, maar de linker is Gijs van Butzelaar en die is inmiddels 88 jaar. De foto is gemaakt op het Stationsplein voor garagebedrijf van Butzelaar.
Oma Berendina staat hier met mijn vader en zijn zus voor het huis. Mooi zo’n oud bord. Leuk weetje is dat opa moderne autoslooperij ook gebruikte als bedrijfsnaam in het telefoonboek en advertenties in de telegraaf. Het eerste huis is gesloopt in 1976, de rest staat er nog net zo. Volgend jaar zitten wij hier 90 jaar!
|
Index
Alles
|