Van Burik
  • AUTOMUSEUMPJE
  • ONZE GESCHIEDENIS
  • BEDRIJFSWAGENS
  • CONTACT & ROUTE

onze
geschiedenis

Van Burik Bedrijfswagens is een familiebedrijf met een geschiedenis van bijna 100 jaar en drie generaties Van Burik. Een rijke bron van beelden, verhalen en passie.
​Een duik in het verleden.
Picture
© www.automuseumpje.nl 2022

Scroll naar beneden voor meer berichten. Onderaan de pagina kunt u verder of terug met <<vorige of >>volgende. Zoeken kan in de Index of via de zoekbalk.

Deze had ik moeten houden

1/12/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Met deze Toyota Camry 20.TD station heb ik gereden van 1990 tot 2002. We kochten hem bij Toyota dealer Polderman voor 18.000,- gulden ex btw met 120.000 kilometer op de teller. Toen hij voor het laatst de Spoorstraat verliet, stond er 688.000 kilometer op de teller. Dit was een hele fijne auto om mee te sturen en hier is de liefde voor Toyota echt mee aangewakkerd. We zijn niet zo van het bewaren, maar deze had ik moeten houden.

De Kadett was een diesel en ex-Mourik Groot-Ammers. Wanneer wij daar de overtollige busjes kochten, zaten er geregeld personenauto’s bij. Moeder reed daar in die periode om de haverklap mee. Dit soort auto's verdwenen dan weer plots (betaald!) naar het Oostblok, maar dan was er zo weer een verse. Mooie tijden!
0 Opmerkingen

Coupé-liefhebber

1/12/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Mijn vader Cees bij zijn '60-er Chevrolet Impala Coupe. Pa was een echte coupé- liefhebber. De Impala heeft hij later wit gespoten met zwart dak en hij heeft er een jaar of 5 mee gereden. Met deze reed hij veel op Frankrijk om Amerikaanse dumptrucks te kopen. Pa was een goede koopman, goudeerlijk en altijd zichzelf gebleven.
​
Ons oude woonhuis waar ik geboren ben heeft in 1976 plaats gemaakt voor de huidige en op de achtergrond de oude garage waar in 1964 de grote werkplaats tegenaan is gebouwd. Foto zal dus begin jaren '60 zijn gemaakt.
0 Opmerkingen

@&^%

1/12/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Ondanks dat de Opel Commodore nieuw geleverd is in de huidige kleur groen, is deze hier blauw metallic. Mijn moeder kwam in 1975 thuis met een lelijke kras over de hele zijkant. Cadeautje van een of andere @&^%, die even met een scherp voorwerp langs de auto was gewandeld op een parkeerplaats. Pa maakte zich zo kwaad en trapte nog een deuk in het spatbord, waar ze nog een paar jaar mee heeft gereden.

​Blauw metallic was toen in opkomst dus werd hij in die kleur gespoten en in die kleur is de Commodore ook weggezet in 1978. In 2012 zijn we begonnen met de restauratie en het was voor mij klip en klaar dat het ook weer groen moest worden, inclusief de gouden bies. En je ziet nog net de neus van onze huidige Caprice Coupe!


Kleine reality check is dat de Commodore nu na de restauratie weer net zo lang op de weg is als de tijd in het begin. Tijd vliegt.
0 Opmerkingen

Drie onbekende dames

30/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Gewoon even een prachtig plaatje uit een van de vele oude familiealbums. Drie onbekende dames bij een Renault Monaquatre, voorzien van een provinciaal kenteken uit Gelderland (de M). Mooier dan dit wordt het niet,
0 Opmerkingen

Familiebezit

15/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Peter achter het stuur van de Opel Commodore GS Coupé.  Wij hebben deze 2,5 liter 6 cilinder nieuw gekocht in 1969 bij Hessing in De Bilt voor 13.000 gulden. Dat was destijds veel geld voor een nieuwe auto. En dan nu het bijzondere van dit verhaal: hij is nog steeds in ons bezit! Doordat de Opel in 1978 is stilgezet, heeft hij nog maar weinig kilometers op de teller staan. 
0 Opmerkingen

Rekord Coupé

15/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Rond 1970 moet deze Opel Rekord Coupé met Cor op de foto gezet zijn. Bouwjaar ongeveer 1965. De auto werd verkocht aan een medewerker van wegenbouwer Te Siepe in Zwolle. 
0 Opmerkingen

Bij een Mercedes

15/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Links Jan Dekker en rechts Cees bij een Mercedes-Benz. Jan was in dienst bij Albertus als monteur. Op de achtergrond een Chevrolet en een GMC. 
0 Opmerkingen

Legertrucks

15/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Begin 1967. De broers Bert en Cor voor een aantal REO's en een GMC, afkomstig van het Amerikaanse leger. Op de achtergrond de nieuwe werkplaats, gebouwd in 1967. 
0 Opmerkingen

Melis Hoegen

15/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Het transportbedrijf heeft ongeveer 10 jaar deel uitgemaakt van onze historie. En al die tijd werkte Melis Hoegen bij ons als chauffeur. 
0 Opmerkingen

Uit het Franse leger

15/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Cees en zoon Bert voor een GMC truck met linnen kap, omstreeks 1966. 
Afbeelding
Deze GMC's waren allemaal afkomstig van het Franse leger. Hoeveel we ervan gehad hebben, is niet meer na te gaan. Het zullen er honderden geweest zijn. 
Afbeelding
Ook deze GMC's werden voorzien van een wagenmakerscabine en een nieuwe DAF dieselmotor. De GMC kreeg altijd een 100PK uitvoering. 
Afbeelding
0 Opmerkingen

REO

15/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Via diverse kanalen zijn er naar schatting 60 REO trucks ingekocht. Afkomstig van het Amerikaanse leger vonden zijn via Duitsland hun weg naa Nederland. 
Afbeelding
Hier ziet u van links naar rechts Steven Pas, Willem Holtrigter en Melis Hoegen bij een REO in opbouw in onze werkplaats. 
Afbeelding
Om er vervolgens in deze staat weer uit te komen. Een tweetal REO's is hier klaar voor aflevering aan de Nederlandsche Pijpleiding Constructie Maatschappij, kortweg NPC. De voorste is in opdracht voorzien van een tankopbouw. Op de foto van links naar rechts Melis Hoegen, Steven Pas, Piet Meijer en Willem Holtrigter.  Links op de achtergrond een rode Thames Trader. Deze werden ingekocht voor de sloop omdat de cardanassen vaak stukgingen. 
0 Opmerkingen

Eind jaren '50

15/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Een foto van ons bedrijf, eind jaren '50. Op de voorgrond staat de DAF van onze buurman geparkeerd. Daarachter onze kraanwagen. 
0 Opmerkingen

Wagenmakerscabine

15/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Afkomstig van Van Gend en Loos en gekocht bij Jan de Krommerd uit Nijmegen. Herkenbaar aan de specifieke wagenmakerscabine. Ingekocht als chassis en door ons voor zien van opbouw. 
Afbeelding
0 Opmerkingen

Voorheen de buitenmuur

15/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Destijds de buitenmuur. Later werd dit de binnenmuur met de deuren naar het magazijn en het bandenhok. 
Afbeelding
Dezelfde situatie vanuit een andere hoek. Nog net te zien zijn de deuren van een Morris Minor. 
0 Opmerkingen

Kraanwagen voor eigen gebruik

15/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Een terrein vol met oude legervoertuigen. Op de voorgrond een GM kraanwagen voor eigen gebruik. 
0 Opmerkingen

Flinke schade

15/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Een Opel Olympia Rekord met flinke schade. Erachter een '54-er Volkswagen Kever. 
0 Opmerkingen

Loods

14/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Op de plek van onze huidige werkplaats stond vroeger deze open loods. Deze foto's zullen eind jaren '50 gemaakt zijn. Links een GM, de andere 2 zijn GMC trucks. 
0 Opmerkingen

Willem Steenbergen

14/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Willem Steenbergen, destijds monteur bij ons, voor een GMC, klaar voor aflevering. De GMC is in onze werkplaats voorzien van het tandemstel met dubbel lucht. Voorheen heeft de truck gereden met een gesloten opbouw met slechts 1 as achter.  
Afbeelding
Het reservewiel werd op de grill gemonteerd om zoveel mogelijk tonnage op de achterwielen te krijgen. De driezijdige kieper is wederom van Netam. 
0 Opmerkingen

Langs het Apeldoorns Kanaal

14/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Cees staat bij een Jeep langs het Apeldoorns Kanaal. 
0 Opmerkingen

Jan Dekker

14/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Jan Dekker, destijds werkzaam bij Albertus van Burik, bij een GMC kraanauto. Let wederom op de mooie krulletters en het oude telefoonnummer 3318. Op de achtergrond een Austin en een Amerikaanse truck met opbouw. 
0 Opmerkingen

Kraanwagen

14/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Een '58 GMC kraanwagen, klaargemaakt voor eigen gebruik, staat in onze garage. Toen de auto klaar was, werd hij verkocht aan een plaatselijke dealer. De garage waarin hij staat is jarenlang gebruikt als spuitcabine. Later werd hij gebruikt voor de opslag van banden. 
0 Opmerkingen

Hadden we ze nog maar...

14/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Onder de noemer 'hadden we ze nog maar', een Plymouth, een Opel Kapitän en een Chevrolet. 
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
0 Opmerkingen

8 cilinder automaat

14/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Een '55-er Chevrolet 8 cillinder automaat voor ons pand, eind jaren '50.
0 Opmerkingen

Lincoln met schade

14/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
In 1954 komt deze Lincoln Coupé met schade achter onze Chevrolet takelwagen de Spoorstraat in. 
Afbeelding
Cees wist zich later nog te herinneren dat de Lincoln in de schade is verkocht aan een autobedrijf in Noord-Holland. 
0 Opmerkingen

Dodge en Austin

14/11/2022

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Een schitterende Dodge cabriolet uit de jaren '50 met de kap open voor ons pand. 
Afbeelding
Hetzelfde pand, dezelfde periode, maar nu een mooie Austin Healey.
0 Opmerkingen
<<Vorige
Volgende>>

    Index

    Alles
    Albertus Van Burik
    Algerije
    Ambulance
    Anekdotes
    ANZA
    Austin Healey
    Auto Ambulance
    Autoslooperij
    Bakkenes
    Bandenhok
    Bean Sing
    Bedford
    Benelli
    Berendina Van Burik
    Bert Van Burik
    Besteleend
    Bestelwagens
    Betonmixer
    Boabap Travel
    Bombay
    Brandweer
    Bromfietsen
    Buick
    C.A.B. Weert
    Caterpiller
    Cees Van Burik
    Chevrolet
    Chevrolet Bel Air
    Chevrolet Caprice
    Chevrolet Impala
    Chevrolet Malibu
    Chevy Van
    Chris Dobber
    Citroën 2CV
    Citroën AK350
    Cor Van Burik
    DAF
    DAF 600
    DAF 66
    DAF Diesel
    De Spaanse Polder
    Dodge Cabriolet
    Dodge Onderdelen
    Dumptruck
    Evert Koldenhof
    Faun
    Fiat 127
    Fiat Ducato
    Fiat Topolino
    Ford Capri
    Ford F1
    Ford Fairlane
    Ford Roadster V8
    Ford Transit
    Franse Leger
    GAVAKO
    GGW
    GMC Truck
    GM Truck
    Graham
    Griekenland
    Haven Rotterdam
    Henschel H261
    HWZ
    Hyundai H200
    Iveco
    Jan Dekker
    Jan De Krommerd
    Jan Tinga
    Jaren 30
    Jaren 50
    Jaren 60
    Jaren 70
    Jaren 80
    Jaren 90
    Jeep
    Jelle Urk
    Joop Oosterwijk
    Jozef Sertefidus
    Kieper
    KLM
    Kraanwagen
    Kwitantie
    Lincoln Coupé
    Magazijn
    Magirus Deutz 156
    Magirus Deutz 256
    Marokko
    Martin Van Hardeveld
    Maybach
    Mazda E2000
    Melis Hoegen
    Meneer Grintjes
    Mercedes-Benz
    Mercedes-Benz 1719
    Mercedes-Benz 609
    Mercedes-Benz Bolkop
    Mercedes Benz TN
    Mitsubishi Canter
    Mitsubishi Galant
    Mitsubishi L300
    Molenstraat
    Morris Minor
    Morrison Knudson
    Motorfiets
    Mourik
    Nationale Wegenbouw
    Netam
    Nissan Cherry
    Nissan Urvan
    NPC
    Oekraïne
    O&K
    Ome Evert
    Opel
    Opel Commodore
    Opel Kadett E
    Opel Kapitän
    Opel Olympia
    Opel Olympia Rekord
    Opel Rekord A
    Opel Rekord E
    Oprijtruck
    Oude Garage
    Peter Van Burik
    Peugeot
    Peugeot 305
    Piet Meijer
    Plymouth
    Puch
    Renault Monaquatre
    Renault Trafic
    REO
    Rick Vizee
    Riek Van Burik
    Rijkswaterstaat
    Safari
    Scooters
    Sierra Leone
    Sloperij
    Snepvangers
    Socea
    Spuitcabine
    Steven Pas
    Stigter
    Suriname
    Takelwagen
    Taxi Klaas Blom
    Thames Trader
    Thea Van Burik
    Tichelaar
    Tomos
    Ton Van Der Horst
    Toyota Camry
    Toyota Corolla
    Toyota Hiace
    Toyota Hi-Lux
    Toyota Landcruiser
    Toyota Liteace
    Toyota Polderman
    Transportbedrijf
    Trouwstoet
    US Army
    Van Dijk Lunteren
    Van Gend En Loos
    Van Panhuis
    Van Rijn Fiat
    Verhalen
    Volkswagen Kever
    Volkswagen LT
    Volkswagen T2
    Volkswagen T3
    Volkswagen T4
    Volvo Trucks
    Wagenmakerscabine
    Wascombi
    Wasserij De Hoef
    W.E.B.
    Werkplaats
    Willem Blijderveen
    Willem Holtrigter
    Willem Steenbergen
    Witteveen

    RSS-feed

  • AUTOMUSEUMPJE
  • ONZE GESCHIEDENIS
  • BEDRIJFSWAGENS
  • CONTACT & ROUTE