© www.automuseumpje.nl 2024
Scroll naar beneden voor meer berichten. Onderaan de pagina kunt u verder of terug met <<vorige of >>volgende. Zoeken kan in de Index of via de zoekbalk.
In december 1993 was de introductie van de Hyundai H100 bedrijfswagen en daarmee gaf het merk zich op nieuw terrein.
Ik zag hiermee nieuwe kansen en we lieten een mailing en taxatierapport opmaken en stuurden die naar alle Hyundai dealers in Nederland voorjaar 1994. We hebben heel wat taxaties gedaan via de fax ( vraag maar aan je opa of oma wat dat was) of telefonisch en heb de inruilers op de gekste plaatsen weg mogen halen. Uitschieter was Hyundai dealer de Leeuw waar wij monopolie positie kregen en dus geen enkele concurrentie hadden. Helaas zijn zij bij gebrek aan opvolging in 2006 op een hele gezonde manier gestopt. Nog altijd koester ik hele warme herinneringen aan de vrijdagavonden met de verkopers Arno en Cor. Wat hebben we gelachen! En hoelaat ik ook thuis kwam, als ik de truck met aanhanger achterwaarts het pad in stak stond mijn vader te kijken wat ik bij me had. Al moest er een zaklamp aan te pas komen. Ook kregen wij bij andere merkdealers naam dat wij later ook weer veel Hyundai H100 en H200 op voorraad hadden en waar hun afzetkanaal weer geen Hyundai inkochten. Dus kwamen we weer veel bij VW en Fiat delers over de vloer. Zelfs via een zijsprong hadden we het contact met Century Groningen te danken waar letterlijk 2000 bestelauto’s vandaan zijn gekomen. Maar dat is weer een verhaal apart, dat vertel ik een andere keer wel.
0 Opmerkingen
Deze vertrokken net geen 20 jaar geleden naar Finland. Ik bracht ze zelf met de Iveco EuroCargo naar de haven van Rotterdam. Hier stond ik de Spoorstraat uit de hoek om te wachten voor de spoorwegovergang, sinds 2007 ook geschiedenis en sindsdien afgesloten.
De EuroCargo oprijtruck was vorige maand precies 30 jaar oud waarvan 27,5 jaar in ons bezit. Als iets bevalt en goed functioneert waarom zou je het dan vervangen.
Nu zijn er in dit geval wel een paar extra redenen dat deze zolang is gebleven. Ook wij hadden last van de crisis in 2008 en toen we daar langzaam uit krabbelden deed mijn gezondheid rare dingen. Vervangen was dus niet meer aan de orde, net zoals dat bij de Opel Astra serviceauto het geval is. En nu ze er zolang staan heb ik zoiets van ze staan mij niet in de weg en doen me herinneren aan mooie tijden. Ik ben nog altijd vrijwel iedere middag in de zaak en dan geniet ik met volle teugen. De foto is gemaakt in 1997 op de terugweg van Century Groningen, geladen met 2 Volkswagen Taro’s. Volgens Toyota liefhebbers de beste Volkswagen ooit geleverd. Eén van de eerste bestelauto's die ik destijds op onze toen net nieuwe website plaatste in '98 was deze Renault Master T35D koelwagen uit 1993. We kochten deze bij de Mercedes dealer Spijker Nijkerk die veel klanten had in Bunschoten Spakenburg, waar deze ook vandaan kwam. Van Spijker hebben we veel handel gehad, ook via de vestigingen in Veenendaal en Harderwijk. Later werd dit Pordon en toen de naam Wensink op de gevel kwam hebben we de eer aan onszelf gehouden en zijn we er nooit meer geweest. En een Toyota Hi-ace ernaast waar we er veel van hebben gehad.
Zoveel accu's op de grond zetten, daar staat nu de doodstraf op. Destijds kwam je er ook niet mee weg dus ik denk dat ze klaar stonden om afgevoerd te worden. Handle with care! Dat had pa volgens mij een beetje letterlijk genomen. Zoekende naar iets compleet anders vond ik drie jaar geleden deze Pioneer radio in de doos. Compleet met boekje, garantiebewijs, frontplaatje en alle schroefjes en dingetjes in één van de kasten op kantoor. Uit onderzoek op internet bleek deze radio uit de periode '82-'85 te komen. De radio zal er een jaar of 35 hebben gelegen. Ik vermoed dat deze is meegekomen met een auto voor de handel, want zelf gaf hij daar geen geld aan uit. Deze radio komt in de Renault 5 Bestel van 1986, daar zit nu een te jonge en gammele radio in. En nee er lag er maar 1, dus maximaal 20 opgestapeld was niet aan de orde. Alhoewel, ach dat vertel ik nog wel een keer.
Mijn voorliefde voor bestelauto’s komt niet helemaal uit de lucht vallen. Van jongs af aan ben ik opgegroeid met bedrijfswagens en sinds halverwege jaren '80 kocht en verkocht ik ze samen met mijn vader Cees. Mijn eerste auto waar ik echt een serieuze tijd heb gereden was deze Nissan Cherry bestel. Pa had er twee ingekocht van vriend Evert Koldenhof. Ze waren ingeruild bij de plaatselijke Nissan dealer van de leesmap. Denk dat de dealer toen nog Veer was. Ik heb er 4,5 jaar en bijna 100.000 kilometer mee gereden. Ik handelde destijds ook nog in bromfietsen en daar was deze perfect voor gemaakt! Overigens was mijn allereerste auto een Fiat 127 Grand Lusso, de GV-42-TD. Hier heb ik echter maar 3 maanden en 3.000 kilometer mee gereden totdat pa er een klant voor had. Bij stom toeval blader ik vanmiddag in een oude klapper op zoek naar een andere oude factuur. Kom ik de inkoopfactuur van bovengenoemde Fiat tegen.
Ik gok dat deze foto rond '97-'98 is gemaakt. De Nissan op de truck had ik opgehaald bij Hyundai de Leeuw in Rotterdam. Van beide vestigingen die ze hadden kregen we alle inruilers gegund. Het vertrouwen in ons was dusdanig dat de directie letterlijk tegen de verkopers hadden gezegd: "Als je een personenauto in moet ruilen mag je de hele wereld bellen als je denkt dat dat nodig is. Moet je een bestelauto inruilen bel je van Burik". Kom je er dan niet uit met de klant dan geef je hem een hand en wens hem succes. Hetzelfde hadden wij bij AutoKuijer, de Fiat dealer in Veenendaal. Dat waren prachtige tijden die nooit meer terugkomen en waar ik met veel plezier aan terug denk.
De truck is volgende maand precies 30 jaar oud en 27,5 jaar in ons bezit. De Witteveen ambulance kocht ik 29 jaar geleden nieuw in Raalte en beide zijn er nog. Ook dit is onderdeel van onze geschiedenis. Op ons bedrijfsterrein staat een oud boerderijtje in oude originele staat uit +/- 1875. Meneer Warmels heeft er gewoond tot aan zijn dood rond 1980 en sindsdien staat het onbewoond en word het gebruikt als opslag.
Mijn opa Bart van Burik kocht de boerderij voor de grond, want er zat een lel van een tuin achter. Het is minstens 65 jaar eigendom van mijn familie en is bij de Apeldoorners bekend als 'dat oude boerderijtje aan het kanaal achter het gele hek'. Afgelopen maandag was fotograaf Ruud Zeeman hier voor de 2e keer nu de begroeiing zo mooi in de herfstkleuren waren. Mag ik nog een keer foto’s maken? Ja hoor geen probleem, krijg ik dan wat mooie foto’s? En zo geschiedde! Kijk en geniet. www.fotofineart.nl Op de laatste dag van de maand post ik steevast een oude foto of document. En aangezien het vandaag precies 54 jaar geleden is dat pa de Commodore kocht en het deze maand ook 44 jaar geleden is dat hij de Caprice kocht, is geen een foto meer treffend dan deze uit 1985/1986 waar hij met beide auto’s poseert voor de garage.
Begin jaren '90 moet ik deze foto gemaakt hebben. De Toyota Lite-ace prominent in beeld, maar de Mercedes 508D en de Fiat Ducato staan mij ook nog helder voor de geest. En de Mercedes trekker uiteraard, die heb ik zelf met de groene platen uit Rotterdam naar huis gereden.
Mijn vader Cees in 1966 bij zijn '64-er Chevrolet Impala tijdens de vakantie in Oostenrijk. Moeder heeft de foto gemaakt. Deze Impala zit bij ons in de familie in het collectief geheugen. Pa uiteraard ook.
1937! Zonder twijfel het coolste document uit onze rijke geschiedenis. Het enige wat ik dan kan bedenken is wat ben ik trots dat ik een kleinzoon ben van opa Bart. De man heeft samen met oma Berendina het bedrijf opgebouwd vanuit niets. Net als mijn vader Cees een echte koopman en heer.
Hoe anders was het 30 jaar geleden of komen sommige zaken weer terug? De Transporter op de voorgrond en de rode Fiat Ducato waren op benzine. Jarenlang ondenkbaar om een grotere bus op benzine te rijden. De gele Mercedes pick-up met huif was van de Nederlandse Spoorwegen, later overgegaan in ProRail. Die stonden letterlijk voor ons bedrijf aan de overkant aan het spoor te werken. Voorruiten kon je standaard vervangen, niet vanwege de barsten maar de ijzervijzel die in de ruiten zaten gebrand. En een Japanner was nog een echte Japanner, die krengen gingen niet kapot!
Uitbreiding van ons verkoopterrein. Het jaar was 1995. De Suzuki Pick-up was uit een van twee partijen ex-gemeente. De ene partij kwam uit Alphen aan den Rijn en de andere weet ik zo niet meer. We werden op een maandagmorgen gebeld door een man die er een zocht voor zijn werk op begraafplaatsen. Heeft u ook een Suzuki Carry Pick-up? Ja daar staan er een stuk of 20 van. Jaja maar nu komt het ik zoek een pick-up! Die hebben we alleen maar! Twee uur later stond de man vol ongeloof dat we er zoveel hadden staan. De Magirus Deutz was uiteraard weer een Ex-Mourik Groot Ammers en deze is samen met nog een stuk of 7 andere Deutzen in stukken gesneden in Vlissingen en die mensen hebben de onderdelen geëxporteerd naar Egypte, onder ander ten behoeve voor de aggregaten aldaar omdat de motoren luchtgekoeld waren.
In 1987 had ik ook een Opel Commodore. Meneer Grintjes, oud verkoper van Magirus-Deutz dealer de Spaanse Polder uit Schiedam raakte op leeftijd en stopte met autorijden. Mijn vader en hij hebben altijd contact gehouden, ook al deden ze een jaar of 20 geen zaken meer omdat het bedrijf failliet was gegaan. Hij belde ieder jaar op 10 maart om mijn vader te feliciteren en een week later op de 17e was het precies andersom.
Meneer Grintjes wist dat de huidige Commodore coupe inmiddels van of voor mij was en vroeg of ik die van hem ook wou overnemen. Deze was oorspronkelijk goud metallic maar Grintjes had deze met de hand in de kleur beige geschilderd en dat had de beste man erg netjes gedaan, je moest goed kijken om het te zien! Ik heb deze tot 1994 gehad en verkocht hem aan een zakenrelatie die hem waarschijnlijk nog steeds heeft. Het kleine ventje die er voor staat is mijn neef Chris. Inmiddels ook al 42 Jaar jong en vader van 2 zonen die al een stuk groter zijn dan hij destijds Vandaag 61 jaar geleden was dit de trouwstoet van mijn ouders. Je dacht toch niet dat pa in een koets met paarden zou gaan trouwen? Voor de locals: de foto is genomen op de Brouwersmolenweg. Nu Europaweg ter hoogte van het BP station van Wieringa. Moeder is een geboren en getogen Ugchelse, dus die zat net een paar minuten in de auto. Deze foto hangt al jarenlang uitvergroot op kantoor. Gewoon te mooi om alleen in het album te staan.
'Ome Evert' of 'ouwe Evert' in zijn 58er Nekaf Jeep. Evert Koldenhof heb ik mijn hele leven gekend. Koopman, Autohandelaar, autoliefhebber, paradijsvogel, mooie kerel! Evert werkte vroeger bij Johan Zevenhuizen bij ons om de hoek. Vreselijk harde werker en hij kon alles. Hij kwam ooit truckonderdelen halen bij opa en mopperde dat hij in de sneeuw met een truck aan het werk was, hij kroop er dan ook gewoon onder. Oma vroeg: "Wat verdien je? Nou dan krijg je een knaak in de week meer als je bij ons komt werken". Hij ging terug naar Johan Zevenhuizen om ontslag te nemen en dezelfde dag of de dag daarna was hij bij ons. Hij was toen net 18. Mijn vader en Evert hebben altijd een klik gehad. Wat later is Evert voor zichzelf begonnen en mijn vader heeft hem altijd de handel gegund. De inruilers, de personenauto’s en de busjes die pa er bij moest nemen als hij partijen kocht bij Mourik en andere bedrijven. Ik heb als jochie vaak meegemaakt dat hij de ene dag met een Mercedes 608 bus naar huis reed en een dag later met dezelfde auto bij ons door de straat reed en er al provisorisch een oprijwagen van had gemaakt. Opbouw eraf geslepen en stalen platen op het chassis. Dan had hij de hele dag en tot middenin de nacht doorgewerkt. Pa en Evert zijn altijd vrienden gebleven en ik heb mijn vader nooit een kwaad woord over Evert horen praten en andersom ook niet. Ze hadden respect voor elkaar. Vandaar dat ik ook ome Evert moest zeggen en ouwe Evert omdat zijn zoon ook Evert heet. Je raad het al, dat was jonge Evert. Pa kocht de Chevrolet Caprice ook van hem in 1979 want later gunde hij pa ook weer de handel. Veel privéauto’s waar wij mee hebben gereden kwamen van Evert, inclusief de huidige auto van moeder. Twee jaar geleden deed ik 's morgens mijn gordijn open en toen stond de ambulance voor zijn deur. Hij woonde bij ons om de hoek en ik kan zijn huis zien vanuit mijn slaapkamerraam. Hij lag dood bovenaan de trap, 82 jaar jong. De dag daarvoor heb ik nog vreselijk hard met hem gelachen bij mij op kantoor. Sindsdien geen Evert meer die binnendoor de werkplaats binnen liep voor een praatje of handel. Zijn verzekeringsman hoeft ook geen 12-15 x per jaar zijn vers aangekochte auto te verzekeren. Er gaan zoveel verhalen over deze man rond in de autowereld en die zijn niet opgeblazen, je vergeet gewoon het merendeel en ze zijn vrijwel zeker waar! Al die jaren had ik Evert honderden keren in een andere auto op de foto kunnen zetten als hij bij ons was. Blij dat ik deze ene heb genomen. Twee jaar geleden verloren wij een vriend. Er zijn wel 4 boeken over deze man te schrijven. Over honderd gaan zijn verhalen nog rond. En één ding is zeker: een figuur als ome Evert kom ik in mijn hele leven nooit meer tegen. Een van mijn allereerste auto’s kwam ook van Evert. Een '82-er Nissan Cherry bestel.
Mijn vader Cees bij zijn ‘36-er Ford Roadster V8 Cabrio. Na zijn dood vonden we een mapje foto’s in zijn bureau en kwam een zoon van een oude vriend aan met kopietjes van dezelfde foto’s. Zijn vader, moeder en tante staan er ook op bij dezelfde auto. Het had dus zo moeten zijn dat ik ze onder ogen kreeg. Mijn moeder weet precies dat deze foto is genomen in 1951 en dat het zijn allereerste auto is geweest. Hij was er zo trots op! Ook omdat hij hem zelf netjes klaar had gemaakt. Voor die tijd was het al een oude auto maar vlak na de oorlog was je snel tevreden. En dat is mijn vader zijn hele leven gebleven. Ben nog altijd trots op hem.
Ik links met mijn broers Bert en Cor met nicht Manon bij onze Fiat 127, welke we als crossauto mochten gebruiken op eigen terrein. Pa kocht tientallen jaren vrijwel alle trucks als ze werden vervangen. Busjes en personenauto’s gingen dan in de laadbak mee. Overigens was dit een bestelletje. Had dus mooi gepast in de huidige verzameling naast de besteleend en Jeep, ook beide ex-Mourik.
Het zal een jaar of 30 geleden zijn dat ik samen met chauffeur Willem Reusken op een vrijdagavond naar Opel dealer Autopelle in Capelle ad Ijssel reed om een Toyota Hiace koelwagen op te halen. Toen we langs Woerden reden zei ik tegen Willem: "Op de terugweg rijden we even naar de Fiat dealer want daar heb ik nog een bieding lopen". De Hiace was volgens afspraak, dus Willem reed met de groene platen achter mij aan naar Auto Rijnstad. We liepen de showroom binnen en de vertegenwoordiger was telefonisch in gesprek, dus we stonden een tijdje te wachten. Toen het gesprek klaar was kwam hij zijn kantoor uit. "Heren wat kan ik voor u betekenen?" "Van Burik Apeldoorn. We waren in de buurt en waren benieuwd of het nog wat geworden was met de Fiat Ducato!" De mond viel open van de beste man en hij dacht dat hij in de maling werd genomen. Wat bleek: Hij had ons gebeld om te zeggen dat de Fiat binnen was en gooide dus net de hoorn op de haak met pa. Mijn vader had gezegd: "Ik bel Peter, want die heeft telefoon in de auto en komt langs Woerden". Thuis had ik er niets van verteld, dus mijn actie was spontaan en de bieding was weken of maanden geleden gedaan. De vertegenwoordiger was Ton van der Horst, later eigenaar van Volkswagen dealer Lexpoint. De Fiat was de rode met hoog dak en imperiaal, waarop ik later spontaan mijn hoogtevrees heb ontwikkeld toen ik met de stoomcleaner de houten latjes schoonmaakte. Dit was een benzine uitvoering, destijds heel gebruikelijk. Wij verkochten hem aan een schilder die er een camper van heeft gemaakt. De Hiace verkochten wij naar Griekenland aan Jozef Sertefidus, een zeer strabant mannetje maar wel een koopman die zijn klanten had.
Ik vertel dit verhaal bewust met namen en rugnummers omdat het ongeloofwaardig klinkt, maar neem van mij aan dat er geen woord aan is gelogen! Eén van de oudste foto’s van onze Besteleend, rond 1970. Je moet even goed kijken want ik zit er net voor. 50% kans dat het hem is want, pa had er toen 2. Eigenlijk 3 maar die was gelijk doorverkocht. Wel 100% dat ik het ben, kun je zien aan dat lieve koppie.
Mijn opa Bart van Burik bij zijn ‘25 Buick. Op de achterkant van de foto stond 12 juli 1931. Mijn vader was toen 4 maanden oud dus ik betwijfel of hij dat was op de achterbank bij oma.
Ik denk dat deze foto is gemaakt rond de eeuwwisseling. We verkochten 2 stuks Mercedes 508D naar Ghana. De koper Steven heeft maandenlang iedere zaterdag auto-onderdelen staan laden. Met gevolg dat beide zo zwaar waren dat je drie man nodig had om aan het stuur te draaien. Bovendien was van de gesloten bus de motor defect, dus transport naar de haven was noodzaak. Vriend en collega Wil Krommenhoek regelde transport met zijn combinatie.
Grasduinen op deze regenachtige zaterdagmiddag in een oude schoenendoos. Deze foto is gemaakt in 1980 ergens in de Eifel. Mijn moeder uiterst rechts met twee vrienden uit Amerika, de Caprice niet meegerekend. Dit is dezelfde Caprice die nog altijd in ons bezit is.
|
Index
Alles
|