© www.automuseumpje.nl 2024
Scroll naar beneden voor meer berichten. Onderaan de pagina kunt u verder of terug met <<vorige of >>volgende. Zoeken kan in de Index of via de zoekbalk.
Begin jaren '90 moet ik deze foto gemaakt hebben. De Toyota Lite-ace prominent in beeld, maar de Mercedes 508D en de Fiat Ducato staan mij ook nog helder voor de geest. En de Mercedes trekker uiteraard, die heb ik zelf met de groene platen uit Rotterdam naar huis gereden.
0 Opmerkingen
Mijn vader Cees in 1966 bij zijn '64-er Chevrolet Impala tijdens de vakantie in Oostenrijk. Moeder heeft de foto gemaakt. Deze Impala zit bij ons in de familie in het collectief geheugen. Pa uiteraard ook.
1937! Zonder twijfel het coolste document uit onze rijke geschiedenis. Het enige wat ik dan kan bedenken is wat ben ik trots dat ik een kleinzoon ben van opa Bart. De man heeft samen met oma Berendina het bedrijf opgebouwd vanuit niets. Net als mijn vader Cees een echte koopman en heer.
Hoe anders was het 30 jaar geleden of komen sommige zaken weer terug? De Transporter op de voorgrond en de rode Fiat Ducato waren op benzine. Jarenlang ondenkbaar om een grotere bus op benzine te rijden. De gele Mercedes pick-up met huif was van de Nederlandse Spoorwegen, later overgegaan in ProRail. Die stonden letterlijk voor ons bedrijf aan de overkant aan het spoor te werken. Voorruiten kon je standaard vervangen, niet vanwege de barsten maar de ijzervijzel die in de ruiten zaten gebrand. En een Japanner was nog een echte Japanner, die krengen gingen niet kapot!
Uitbreiding van ons verkoopterrein. Het jaar was 1995. De Suzuki Pick-up was uit een van twee partijen ex-gemeente. De ene partij kwam uit Alphen aan den Rijn en de andere weet ik zo niet meer. We werden op een maandagmorgen gebeld door een man die er een zocht voor zijn werk op begraafplaatsen. Heeft u ook een Suzuki Carry Pick-up? Ja daar staan er een stuk of 20 van. Jaja maar nu komt het ik zoek een pick-up! Die hebben we alleen maar! Twee uur later stond de man vol ongeloof dat we er zoveel hadden staan. De Magirus Deutz was uiteraard weer een Ex-Mourik Groot Ammers en deze is samen met nog een stuk of 7 andere Deutzen in stukken gesneden in Vlissingen en die mensen hebben de onderdelen geëxporteerd naar Egypte, onder ander ten behoeve voor de aggregaten aldaar omdat de motoren luchtgekoeld waren.
In 1987 had ik ook een Opel Commodore. Meneer Grintjes, oud verkoper van Magirus-Deutz dealer de Spaanse Polder uit Schiedam raakte op leeftijd en stopte met autorijden. Mijn vader en hij hebben altijd contact gehouden, ook al deden ze een jaar of 20 geen zaken meer omdat het bedrijf failliet was gegaan. Hij belde ieder jaar op 10 maart om mijn vader te feliciteren en een week later op de 17e was het precies andersom.
Meneer Grintjes wist dat de huidige Commodore coupe inmiddels van of voor mij was en vroeg of ik die van hem ook wou overnemen. Deze was oorspronkelijk goud metallic maar Grintjes had deze met de hand in de kleur beige geschilderd en dat had de beste man erg netjes gedaan, je moest goed kijken om het te zien! Ik heb deze tot 1994 gehad en verkocht hem aan een zakenrelatie die hem waarschijnlijk nog steeds heeft. Het kleine ventje die er voor staat is mijn neef Chris. Inmiddels ook al 42 Jaar jong en vader van 2 zonen die al een stuk groter zijn dan hij destijds Vandaag 61 jaar geleden was dit de trouwstoet van mijn ouders. Je dacht toch niet dat pa in een koets met paarden zou gaan trouwen? Voor de locals: de foto is genomen op de Brouwersmolenweg. Nu Europaweg ter hoogte van het BP station van Wieringa. Moeder is een geboren en getogen Ugchelse, dus die zat net een paar minuten in de auto. Deze foto hangt al jarenlang uitvergroot op kantoor. Gewoon te mooi om alleen in het album te staan.
'Ome Evert' of 'ouwe Evert' in zijn 58er Nekaf Jeep. Evert Koldenhof heb ik mijn hele leven gekend. Koopman, Autohandelaar, autoliefhebber, paradijsvogel, mooie kerel! Evert werkte vroeger bij Johan Zevenhuizen bij ons om de hoek. Vreselijk harde werker en hij kon alles. Hij kwam ooit truckonderdelen halen bij opa en mopperde dat hij in de sneeuw met een truck aan het werk was, hij kroop er dan ook gewoon onder. Oma vroeg: "Wat verdien je? Nou dan krijg je een knaak in de week meer als je bij ons komt werken". Hij ging terug naar Johan Zevenhuizen om ontslag te nemen en dezelfde dag of de dag daarna was hij bij ons. Hij was toen net 18. Mijn vader en Evert hebben altijd een klik gehad. Wat later is Evert voor zichzelf begonnen en mijn vader heeft hem altijd de handel gegund. De inruilers, de personenauto’s en de busjes die pa er bij moest nemen als hij partijen kocht bij Mourik en andere bedrijven. Ik heb als jochie vaak meegemaakt dat hij de ene dag met een Mercedes 608 bus naar huis reed en een dag later met dezelfde auto bij ons door de straat reed en er al provisorisch een oprijwagen van had gemaakt. Opbouw eraf geslepen en stalen platen op het chassis. Dan had hij de hele dag en tot middenin de nacht doorgewerkt. Pa en Evert zijn altijd vrienden gebleven en ik heb mijn vader nooit een kwaad woord over Evert horen praten en andersom ook niet. Ze hadden respect voor elkaar. Vandaar dat ik ook ome Evert moest zeggen en ouwe Evert omdat zijn zoon ook Evert heet. Je raad het al, dat was jonge Evert. Pa kocht de Chevrolet Caprice ook van hem in 1979 want later gunde hij pa ook weer de handel. Veel privéauto’s waar wij mee hebben gereden kwamen van Evert, inclusief de huidige auto van moeder. Twee jaar geleden deed ik 's morgens mijn gordijn open en toen stond de ambulance voor zijn deur. Hij woonde bij ons om de hoek en ik kan zijn huis zien vanuit mijn slaapkamerraam. Hij lag dood bovenaan de trap, 82 jaar jong. De dag daarvoor heb ik nog vreselijk hard met hem gelachen bij mij op kantoor. Sindsdien geen Evert meer die binnendoor de werkplaats binnen liep voor een praatje of handel. Zijn verzekeringsman hoeft ook geen 12-15 x per jaar zijn vers aangekochte auto te verzekeren. Er gaan zoveel verhalen over deze man rond in de autowereld en die zijn niet opgeblazen, je vergeet gewoon het merendeel en ze zijn vrijwel zeker waar! Al die jaren had ik Evert honderden keren in een andere auto op de foto kunnen zetten als hij bij ons was. Blij dat ik deze ene heb genomen. Twee jaar geleden verloren wij een vriend. Er zijn wel 4 boeken over deze man te schrijven. Over honderd gaan zijn verhalen nog rond. En één ding is zeker: een figuur als ome Evert kom ik in mijn hele leven nooit meer tegen. Een van mijn allereerste auto’s kwam ook van Evert. Een '82-er Nissan Cherry bestel.
Mijn vader Cees bij zijn ‘36-er Ford Roadster V8 Cabrio. Na zijn dood vonden we een mapje foto’s in zijn bureau en kwam een zoon van een oude vriend aan met kopietjes van dezelfde foto’s. Zijn vader, moeder en tante staan er ook op bij dezelfde auto. Het had dus zo moeten zijn dat ik ze onder ogen kreeg. Mijn moeder weet precies dat deze foto is genomen in 1951 en dat het zijn allereerste auto is geweest. Hij was er zo trots op! Ook omdat hij hem zelf netjes klaar had gemaakt. Voor die tijd was het al een oude auto maar vlak na de oorlog was je snel tevreden. En dat is mijn vader zijn hele leven gebleven. Ben nog altijd trots op hem.
Ik links met mijn broers Bert en Cor met nicht Manon bij onze Fiat 127, welke we als crossauto mochten gebruiken op eigen terrein. Pa kocht tientallen jaren vrijwel alle trucks als ze werden vervangen. Busjes en personenauto’s gingen dan in de laadbak mee. Overigens was dit een bestelletje. Had dus mooi gepast in de huidige verzameling naast de besteleend en Jeep, ook beide ex-Mourik.
Het zal een jaar of 30 geleden zijn dat ik samen met chauffeur Willem Reusken op een vrijdagavond naar Opel dealer Autopelle in Capelle ad Ijssel reed om een Toyota Hiace koelwagen op te halen. Toen we langs Woerden reden zei ik tegen Willem: "Op de terugweg rijden we even naar de Fiat dealer want daar heb ik nog een bieding lopen". De Hiace was volgens afspraak, dus Willem reed met de groene platen achter mij aan naar Auto Rijnstad. We liepen de showroom binnen en de vertegenwoordiger was telefonisch in gesprek, dus we stonden een tijdje te wachten. Toen het gesprek klaar was kwam hij zijn kantoor uit. "Heren wat kan ik voor u betekenen?" "Van Burik Apeldoorn. We waren in de buurt en waren benieuwd of het nog wat geworden was met de Fiat Ducato!" De mond viel open van de beste man en hij dacht dat hij in de maling werd genomen. Wat bleek: Hij had ons gebeld om te zeggen dat de Fiat binnen was en gooide dus net de hoorn op de haak met pa. Mijn vader had gezegd: "Ik bel Peter, want die heeft telefoon in de auto en komt langs Woerden". Thuis had ik er niets van verteld, dus mijn actie was spontaan en de bieding was weken of maanden geleden gedaan. De vertegenwoordiger was Ton van der Horst, later eigenaar van Volkswagen dealer Lexpoint. De Fiat was de rode met hoog dak en imperiaal, waarop ik later spontaan mijn hoogtevrees heb ontwikkeld toen ik met de stoomcleaner de houten latjes schoonmaakte. Dit was een benzine uitvoering, destijds heel gebruikelijk. Wij verkochten hem aan een schilder die er een camper van heeft gemaakt. De Hiace verkochten wij naar Griekenland aan Jozef Sertefidus, een zeer strabant mannetje maar wel een koopman die zijn klanten had.
Ik vertel dit verhaal bewust met namen en rugnummers omdat het ongeloofwaardig klinkt, maar neem van mij aan dat er geen woord aan is gelogen! Eén van de oudste foto’s van onze Besteleend, rond 1970. Je moet even goed kijken want ik zit er net voor. 50% kans dat het hem is want, pa had er toen 2. Eigenlijk 3 maar die was gelijk doorverkocht. Wel 100% dat ik het ben, kun je zien aan dat lieve koppie.
Mijn opa Bart van Burik bij zijn ‘25 Buick. Op de achterkant van de foto stond 12 juli 1931. Mijn vader was toen 4 maanden oud dus ik betwijfel of hij dat was op de achterbank bij oma.
Ik denk dat deze foto is gemaakt rond de eeuwwisseling. We verkochten 2 stuks Mercedes 508D naar Ghana. De koper Steven heeft maandenlang iedere zaterdag auto-onderdelen staan laden. Met gevolg dat beide zo zwaar waren dat je drie man nodig had om aan het stuur te draaien. Bovendien was van de gesloten bus de motor defect, dus transport naar de haven was noodzaak. Vriend en collega Wil Krommenhoek regelde transport met zijn combinatie.
Grasduinen op deze regenachtige zaterdagmiddag in een oude schoenendoos. Deze foto is gemaakt in 1980 ergens in de Eifel. Mijn moeder uiterst rechts met twee vrienden uit Amerika, de Caprice niet meegerekend. Dit is dezelfde Caprice die nog altijd in ons bezit is.
We hebben nog een poort in de Veldhuisstraat en daar is geen enkele oude foto van gemaakt of bewaard. Tot vriend Harry mij een paar weken terug deze mailt uit een oud gemeentearchief. Er was vroeger een ambtenaar die op zijn fietsje Apeldoorn bewaakte met zijn fototoestel. Alle autowrakken bij particulieren en sloperijen die zichtbaar waren vanaf de openbare weg, werden op de gevoelige plaat gezet. Te zien een GMC en een Reo. Vermoedelijk begin jaren 60. De kraan daarachter zou de Dodge kunnen zijn die er nog altijd is, maar daar heb ik de blauwdruk niet van in mijn hoofd zitten. Voor onze garage het oude woonhuis aan de Spoorstraat waar ik geboren ben. De openslaande deur was de spuitcabine die toen nog dienst zal hebben gedaan als werkplaats. De put zit er nog altijd maar is al een eeuwigheid niet meer open geweest.
Mijn oude Toyota Camry 2.0TD stationwagon, de TG-31-NJ. Een exemplaar uit 1988 die wij kochten in 1990 met 120.000 kilometer. Ik heb ermee gereden tot 2002 en daarna heeft mijn moeder er heel kort mee gereden. We verkochten hem voor de export in 2003 met 688.000 kilometer en toen was nog steeds een nette auto. Mijn vader leerde mij al vroeg dat hard rijden geen kunst is, de boel heel houden wel. Dit is ook de enige auto waarvan ik zeg: die had ik nooit moeten verkopen. Net als de Lexus heb ik hier zo enorm veel plezier van gehad.
De mooiste foto van mijn moeder Thea. Op vakantie in 1966, samen met pa naar Oostenrijk in de ‘64 Chevrolet Impala coupe. Gewoon een schitterende foto! Vrijwel precies dezelfde foto met pa is redelijk bekend met een groot verschil. Deze is met monteur 'ome' Steven Pas die bij ons in dienst is geweest sinds 2 juni 1964 tot? Ik weet dat hij in 2016 nog een klus heeft gedaan. Zo nu en dan komt hij gezellig koffie drinken. Op de foto een GMC die klaar stond voor aflevering in de kleuren van de Nationale Wegenbouw voor ons bedrijf in het jaar 1966.
Bij deze '99-er Renault Trafic mankeerde er heel weinig aan of ik had hem in 2011 bewaard voor de verzameling. Ongezien ingeruild en het bleek na het poetsen, schoonmaken en technisch nakijken een juweeltje met minder dan 100.000 kilometer. Maar zoals jullie inmiddels wel weten ben ik niet zo van al dat bewaren.
Anekdote #1
Uit de tijd van slechts 1 foto met lage resolutie bij de advertentie op internet stamt dit verhaal. We hadden veel Hyundai H200 enkele en dubbele cabines in de verkoop staan, waaronder een blauw metallic met rondom lichte gebruikssporen. Maar door de lage kwaliteit en kleur kon je dit niet zien op de foto, dus had ik dat er keurig bij vermeld staan. Hoe vaak of we zijn gebeld of ik uit kon leggen hoe dat kon dat je daar op de foto niks van te zien was en hoe dat kon, is niet in te schatten. Op den duur werd ik daar behoorlijk appelig van en begon met de mensen mee te praten. "Nou dat kan ik u uitleggen. Ik heb namelijk eerst de foto gemaakt en toen een klein hamertje gepakt en alle deukjes er heel voorzichtig ingetikt". Ook kwamen er mensen voor binnenlopen. "U heeft een Hyundai Dubbele cabine op internet staan". "Ja dat klopt, er staan er een stuk of 25. Welke had u gezien?" "Die met rondom gebruikschades". "Loopt u maar mee, dat is deze hier!" "DIE HEEFT RONDOM SCHADES, U BENT EEN OPLICHTER!" En denk je nou, dat heeft hij uit zijn duim gezogen! We hebben hier de gekste verhalen meegemaakt. Ik zal er voortaan zo nu en dan wat van delen. We hadden een boek kunnen schrijven. Het jaar 1938 Louwman & Parqui, nu de grote Toyota importeur en destijds dus Dodge. De eerste auto uit de verzameling van Louwman is een Dodge en in hun bezit vanaf ook deze periode! Een benzinetank voor 30 gulden en 25% garagekorting. Kom daar nu maar eens om bij de grote dealerbedrijven, 2,5% komt eerder. Ondanks de ouderdom is deze rekening nog altijd in een klokgave conditie en toch echt 84 jaar oud! En zo zijn er nog honderden van dit soort documenten bewaard gebleven.
88-GT-89 de Fiat 127 waar ik volgens mij de eerste kilometers heb gemaakt. Mijn broers hadden hiermee gereden en de auto was afkomstig van neef Rob. Zelf kreeg ik ook een Fiat 127 maar die kwam weer bij Mourik vandaan. Ik heb altijd een zwak gehouden voor de Fiat 127 in het algemeen
De rode Magirus 156D op de achtergrond bestaat nog steeds en is nu in het bezit van C.A.B. Weert Ook uit mijn bromfiets tijdperk. Ik verkocht toen ook veel Benelli scooters. Hele leuke en leerzame periode. 'Fingerspitzengefühl krijgen voor de handel' noemde pa het graag.
|
Index
Alles
|